22 de set. 2020

“M’ho porta tot el gestor!” Un dels errors de les nostres PIMES

Avui parlem de l'empresa, sempre relacionant-la amb el món de la restauració que és el que per la meva trajectòria puc aportar quelcom amb molta humilitat. I del paper que hauria de tenir el/la empresari/a. 

Primer, com ja es costum, anem a definir que és un empresari/a. Segons els diccionaris consultats ser empresari/a significa prendre accions humanes, creatives per construir alguna cosa de valor a partir de pràcticament res. És la recerca insistent de l'oportunitat, independentment dels recursos disponibles o de la manca d'aquests. 

Així doncs, un empresari/a és aquell/a que, amb informació, coneixements, contactes i uns nivells destacats d'innovació i creativitat, reuneix diners, equips, productes i personal per tal de posar en marxa una empresa i aconseguir l'èxit. 




Una empresa que com a resultat ha de oferir un servei o un producte, i de vegades ambos a l'hora, com és el cas del restaurant, que ofereix un servei i un o diversos productes (el menjar i el beure). En moltes ocasions lo de ser restaurador ha estat més un treball per vocació, oportunitat e inèrcia que per un veritable estudi del negoci com a tal. I per això ens em cansat de escoltar a molts empresaris/as que tot el tema de la gestió administrativa, financera, legal, etc. Tot el relacionat a la paperassa era delegada a professionals. A mi m'ho porta el gestor!


Perquè en el títol del article esmeno, que això pot resultar un error? Doncs perque el gestor o gestora és la persona que es responsabilitza de treure endavant algun negoci, iniciativa, projecte o conjunt d'activitats. Segons això no podem delegar a un tercer el paper de gestionar el nostre negoci, la nostra empresa la em de gestionar nosaltres! 



Això no vol dir que no ens deixem assessorar-nos per professionals : un assessor/a financer/a, comptable, fiscal, mercantil o en matèria laboral-legal. Esta clar que no podem dominar aquests camps tant específics. Però el empresari/a com a tal, a de dir als assessors que vol fer, per així poder tenir el poder de decisió en el seu negoci i que no se li escapi aquest control de les mans. 

Hi ha una part que es bastant factible de portar per nosaltres. I només requereix una petita inversió, estem parlant d'un dia al mes, en el que s'ha de fer un repàs al control pressupostari. Els "números" grans que resulten accessibles a qualsevol, una de les coses que tot empresari hauria de fer. Paraules majors és el domini del compte d'explotació on ja s'introdueix la comptabilitat i que en la majoria dels casos ens han d'ajudar a portar-ho, de manera interna o externa. I fa referencia al tema dels llibres diaris, inventaris i comptes anuals, per poder fer el seguiment de pèrdues i guanys.



En aquests moments, més que mai, hem de utilitzar els assessors però amb coneixement. Per poder controlar per exemple, tot el tema dels crèdits e inversions pel finançament del nostre negoci, on serà vital la gestió amb la banca. Pel tema del impostos, per tal de saber si poder aplaçar el pagament dels impostos estatals i autonòmics o les taxes municipals. O en el camp laboral per garantir-nos una bona gestió del personal pels Ertes o les liquidacions. 


Hi han moltes coses que gestionar, però existeixen diversos professionals que ens poden ajudar en cada camp i àmbit. Focalitzar-ho tot amb un gestor ens pot portar a desconèixer com funciona el nostre propi negoci. 

TRANSLATE