28 de febr. 2012

KM 0, un valor afegit davant la crisis.

Rere el concepte del km.0 que certament esta molt en voga, existeix la inquietud d’impulsar decididament el teixit econòmic agroalimentari local, potenciant als productors compromesos amb la biodiversitat i defensant al seu torn la cuina de temporada.

Els mateixos restaurants es converteixen en aparadors per als productes propers de la terra i del mar. Productes en molts casos en risc de desaparèixer per la manca de demanda o per la forta competència que exerceixen les grans multinacionals.

Rere la proposta del Km.0 esta el consolidat moviment Slow Food que ha marcat una sèrie de criteris per tal de reconèixer aquells restauradors que siguin sostenibles i implicats amb el seu entorn. A Catalunya hi ha un total de 34 cuiners que s’han pujat aquest carro de gastrosostenivilitat.

La consigna principal és que els productes han de ser nets, justos i saborosos. Una idea que va sorgir en 1989 en oposició al fast food i a la fast life, per recuperar les tradicions alimentàries locals, lluitar contra la pèrdua d'interès pels nostres aliments, el seu sabor i els seus orígens, i per demostrar com les nostres decisions alimentàries influeixen al món.

Actualment es troba present en cent cinquanta països amb una xarxa de cent mil socis agrupats per Convivia, grups de proximitat que treballen per defensar la seva cultura alimentària local.
Realment en moments difícils per a tots, propostes com aquestes d’apostar per allò que ens envolta afavoreix la recuperació econòmica de tot el nostre territori, ja que és crea un repartiment més just fora de la agressiva e insostenible política globalitzada que empobreix al petit pagès o comerciant.

De vegades la solució la tenim al davant però no la sabem veure i precisament allò que ens ajudarà més a tots, son coses senzilles que podem fer tots al dia a dia. Comprar al detall i no al engros, anar a la tenda del barri en comptes del gran hipermercat. Comprar verdura un xic lletja però de collita pròpia i no pas aquelles peces encerades, en safata e insulses.

El meu propòsit per aquest any és apostar per allò que tenim a prop, pel producte de casa, per la qualitat i la sostenibilitat. I de retruc si compro de temporada també ho notarà la meva butxaca. Serè un ciutadà de Km.0.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TRANSLATE