La sociologia ens
ensenya a fer-nos preguntes difícils que poden afectar a un sector de la
societat concret, valorant els diversos
factors relacionats que hi influeixen.
Plantegem-nos la
pregunta que tants restauradors es fan, “ Quin
és el futur dels restaurants?”. Primer hauríem de matisar una sèrie de
punts, per exemple, quins valors podem mesurar , que volem dir amb “el futur?” i quin tipus d’estudi volem
fer (quantitatiu o qualitatiu.)
Aquí farem un
estudi de “pa sucat amb oli” que desenvoluparem en aquestes quatre ratlles i on
matisarem ràpidament els items plantejats. El futur és l’immediat, any 2013, les
dades han de respondre als clients i la freqüència. I l’estudi serà mixta, quantitatiu pel tipus de
dades i qualitatiu gràcies a diverses entrevistes fetes a restauradors del sector.
Lo de les dades queda palès que tots els restaurants han
tingut una forta davallada en aquests darrers dos anys, quantitativament el
descens es ha estat exponencial, amb una reducció molt important de la
clientela, la freqüència dels clients consolidats s’ha reduït en un 75% i també
és constata que és molt difícil crea un
clientela nova.
Per fer les
entrevistes he volgut parlar en diversos restauradors del sector, entenen que
hi ha tres tipus de restaurants
diferenciats: un és el restaurant que cerca treballar amb producte fresc
i congelat amb la finalitat de donar un menú molt ajustat per el dia a dia.
El segon sector
és el restaurant mig, de ampli espectre que ha anat cuinant amb producte divers,
poden ser fresc, de qualitat i treballat,
amb preus que responien al mercat .
En el tercer lloc
el restaurant selecte, que be pot respondre a una màxima qualitat del producte,
o la combinació qualitat i elaboracions
treballades acuradament, cuina d’autor, menús degustacions, amplies bodegues i
demés serveis qualitatius que agreugen substancialment la factura.
D’aquestes
entrevistes s’extreu “pel broc gros” que els tres sectors estan molt afectats,
tots han aplicat mesures d’estalvi i de reajustament de plantilla. Tots han
reduït el preu dels seus plats. Els restauradors han tret la calculadora hi
han negociat i ajustat la relació que hi ha entre cost del producte,
despeses mínimes, pagar nòmines i arribar a final de mes. Però tot i això i les
iniciatives que s’han propulsat per les associacions, no ha repuntat el
creixement de la clientela.
Els restaurants
més afectats és el restaurant mig, fixem-nos! El restaurant selecte baixa els
preus i ajusta el seu benefici, això implica que passa a tenir uns preus
similars amb el restaurant mig. El restaurant ajustat, juga amb marges i
producte, per que els preus han baixat. En quin lloc queda el restaurant mig que
veu que no pot competir per producte amb el selecte i amb preu amb l’ajustat?
Les conclusions
son difícils, aquells que han fet els deures podran sobreviure aquest sotrac i
d’altres se les veuran amb Darwin.