27 de gen. 2014

Menus escolars a exàmen

Aquest més he anat a dinar al menjador de l’Escola dels meus fills per veure que era allò que menjaven, vaig dinar com ells safata amb mà i assentat entre nens i nenes. Com el que havia de fer, era avaluar-ho, a la tarda em vaig posar a buscar les llums i les ombres dels menjadors escolars i vaig trobar un més que interessant estudi.

La fundació Consumer des de 1998 i de forma periòdica, en 2004, 2008 i 2011, ha realitzat i avaluat cada any la qualitat dietètica d'una mitjana de 400 menús escolars a centres d'àmbit nacional (públics i concertats). Obtenint la dada referent a la qualitat dietètica, de dues setmanes de menús escolars completes en quant a oferta alimentària, freqüència de consum i diversitat de preparacions culinàries
.

Segons la titularitat del col·legi i la zona geogràfica es registren diferències en la qualitat dietètica. Un resum en titulars per any vindria a dir això, en el 1998 : El 62% dels menús han de millorar nutritivament. Al 2004 : Solament quatre de cada deu centres ofereixen menús escolars nutritius i equilibrats. Pel que fa 2008 : Millora la qualitat dietètica dels menús escolars, però un de cada tres són mediocres o dolents.
I el darrer 2011: Empitjora la qualitat dels menús i un de cada tres presenta manques dietètiques.

L’estudi analitza deu variables dietètiques per menú: presència
de verdures com a plat principal, d'amanida, de llegums, de peix fresc o congelat (no precuinats), de fruita fresca, varietat de les preparacions culinàries, presència de precuinats, varietat de guarnicions i/o salses, de productes làctics i de dolços.

L’estudi fa unes recomanacions, per respondre al : Com ha de ser un menu escolar?

Doncs be, respon al nostre sentit comú, malauradament tat oblidat. Només cal que siguin variats, gastronòmicament acceptables i que vingui de gust. Per cert, els nens i les nenes han d'habituar-se a mastegar i a degustar tot tipus d'aliments. Això vol dir que les verdures no han de presentar-se sempre triturades com a purés o cremes i han de ser variades, utilitzem presentacions divertides, salses i sabors i color atractius. El mateix pot dir-se del peix fresc (no sempre lluç arrebossat), carns (pollastre rostit o fregit o delícies de pollastre…), etc.
Convé que incloguin aliments de temporada, sobretot fruites fresques, hortalisses i verdures. I deixar de banda precuinats i derivats de la carn grassos més de dues vegades per setmana.

Estem al cas tots de l’alimentació dels nostres fills es molt important, és salut, cultura i identitat. Menja bé no costa tant.

Davant un futur incert, posem-hi cullerada!

El meu món, el de l’hoteleria, encara és dels que pot aguantar l’envestida de la crisis amb el cap alt. Tot i que molts companys es donen per satisfets amb pagar factures i sous ja altres que com hem vist aquest any, han buscat alternatives i mercat per tal de seguir fent caixa.
Pel que fa els treballadors, tothom esta més sensibilitzat amb el centenari discurs del vaixell, “tot estem en el mateix vaixell i tothom ha de remar cap al mateix costat” i que tantes vegades s’ha pervertit per acollar als treballadors.
Però que potser ara, te més sentit que mai, en un moment que tenir un negoci és una tortura i una feina una benedicció.

Una de les coses que podem fer tota la gent del sector, tant els que treballen com els que no treballen, és formar-se, reciclar-se, completar els seus coneixements i preparar-se per quan aquests núvols grisos s’esvaeixin. 

A Europa cada cop més, és necessiten titulacions per treballar, cosa que malauradament en el nostre sector no existeix, per raons diverses que ara no aprofundirem.
Que pot fer una persona que ha treballat tota la vida? Te alguna possibilitat de que aquesta experiència es transformi en quelcom burocràtic? Un principi per poder tenir alguna titulació?
La resposta és sí, des del departament d’Educació s’ha provat diverses formules i programes, Qualificat o Acreditat que és poden demanar als instituts de Formació Professional autoritzats.
Actualment esta vigent el servei d’assessorament i reconeixement en la formació professional del sistema educatiu. Aquest servei permet obtenri el reconeixement acadèmic dels aprenentatges assolits, mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials, en relació a les Unitats Formatives o Crèdits dels títols del sistema educatiu, Al IES Escola d’hoteleria i Turisme de Cambrils tots els que ofereix les famílies de Hoteleria i Turisme.

La persona interessada (cuiner, cambrer, recepcionista, etc.) rep de forma personalitzada, l’assessorament per tal d'identificar i analitzar detalladament les capacitats i expectatives professionals que pot demostrar amb el seu bagatge laboral. Així com la identificació i valoració de les ofertes formatives amb les seves variants a les quals pot accedir, i que conclou amb l’ elaboració i lliurament d’un informe que servirà per concloure el procés de reconeixement acadèmic d’aquestes competències que s’efectuarà en el mateix centre.
Es una bona oportunitat que respon les inquietuds de molts companys/es d’ofici, que volien tenir algun tipus de reconeixement acadèmic i per que no, com a punt de sortida per completar la seva formació per obtenir un títol.

El procés d’inscripció per aquest servei és obert actualment al Institut, s’ofereixen un parell de períodes a l’any, la informació es penjada a la web i al gencat/FP assessorament i reconeixement.


Qui vulgui que foti cullerada! http://inshotturcambrils.es/servei%20assesorament.html

La sol·licitud es realitza en la consergeria del mateix centre fins a prinicpis de març molta de l'informació és a la web del ce
ntre.

TRANSLATE