29 d’ag. 2023

Compres en línia de menjar i el cavall Troià

Tenim damunt de la taula una tendència que hem de comentar i que no l'hem de veure pas com un problema, sinó que li hem de donar la volta per aprofitar-la. És la creixent tendència de compra en línia de productes; sé que per als petits comerciants pot semblar pitjor que la tinya, però actualment hi ha petits artesans i distribuïdors que internet li ha permès tenir una finestra i poder posicionar el seu producte, donant-li una qualitat i un servei que ambdues parts es mereixen. 

Hi ha casos sobretot de productors de matèria primera que gràcies a la compra en línia, l'associació entre petits productors o amb algun tercer transformador ha pogut participar en el procés de creació d'un producte elaborat, com és el cas de les hamburgueses de la Vall d'en Bas (la Garrotxa), 100% naturals i fetes amb la carn de la vedella que cria i pastura el mateix ramat de La Carrera, alimentades amb moresc i farratge no transgènic dels seus camps, comercialitzat per Natrus, una start-up de tres socis. O com podria ser la confraria de pescadors amb l'elaboració de fumet, hamburgueses de peix, croquetes o panades per exemple que comercialitzessin en línia. 

És cert que vam poder veure en temps de la Covid-19 com es disparava aquest consum i que ara no estem pas en aquesta tessitura, però es va obrir una porta que ja no es tanca. De fet, la tendència a tota Europa s'ha incrementat de forma exponencial un creixement que al nostre país té una velocitat més lenta, possiblement per un tema cultural però que és qüestió de temps, ja que la realitat de la majoria dels treballadors és que no tenen temps per comprar a la plaça o les tendes. Val a dir que el 42% de les compres en línia de gran consum es destina principalment a menjar, segons l'enquesta difosa per l'Associació d'Empreses de Fabricants i Distribuïdors (AECOC). El primer semestre del 2022, un 27% dels usuaris d'internet van comprar productes del sector per comerç electrònic, cosa que va representar una alça de tres punts més que en el mateix període del 2021. 



La meitat dels distribuïdors preveu que la quota de mercat del comerç electrònic de gran consum el 2023 superarà el 3% actual i se situarà al voltant del 4%", el que vol dir és que encara avui dia, el 96% dels usuaris fan la compra de forma presencial en les tendes o supermercats propers. 

Tornant al tema d'abans el plantejament actual del temps a les llars provoca malauradament un consum cada cop més gran de menjars preparats o de quarta i cinquena gamma, un malson real per la societat que difícilment pot seguir una dieta equilibrada, saludable he implicada en el territori. Cuinar genera inèrcies tant amb el sector primari com en el secundari i fa conscient a aquell que cuina amb el producte, el vincula amb tota aquella gent que ha fet possible que el que cuina pugui transformar-lo i donar a menjar als seus. 

El que vull dir és que davant una inevitable tendència, el que hem de fer és aprofitar-la, per poder fomentar la cuina, el que et portin la llista de la compra a casa no és un problema, el que hem de fer és poder sumar-nos a idees i reinventar-nos com ho fan ja molts mercats de barri o de ciutat que tenen el servei de compra en línia o com dèiem directament de petits productors o de cooperatives. 

L'important és que la cosa sigui fàcil i que cuinar sigui igual o millor que mirar una sèrie en qualsevol plataforma digital. Ens permetrà ser conscients del que mengem, fer territori i país, lluita contra el malbaratament, l'obesitat i podrem promoure els hàbits saludables. I si a més gaudim, ens relaxem, tenim un moment d'introspecció ja, xampany i galetes!

TRANSLATE